مشخصات فایل: مبانی نظری آموزش پیش از دبستان

مشخصات فایل برابر عنوان آن در مورد مبانی نظری آموزش پیش از دبستان می باشد.
کلمات کلیدی:مبانی نظری آموزش پیش از دبستان,مبانی نظری, آموزش پیش از دبستان


توضیحات: 39 صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

- مقدمه

بر اساس تجربیات و بررسی های روان شناختی و تربیتی ، سال های اولیه زندگی كودكان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می نمایدچراكه 80 درصـد شخصیت كــودك ظرف 6 سال اولیه حیات او شكل میگیرد. براین اساس آموزش و پرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار بوده و تلاش عمده دولت ها بر این بوده است كه هرروزه تعداد بیشتری از كودكان تحت پوشش آمــوزشهای این دوره قرار گرفته و بــا توجه به ویژگی ها ونیــازهای فردی ،از آموزشهای مناسب وسازنده برخوردار گردند. اولین ارتبـاطات انسانی- اجتماعی كودكان دردوران پیش دبستانـی شـكل گرفته و شكوفـائی و رشد این ارتباط منوط به آموزش عشق ورزیدن ، محبت نمودن ، .... و نشان دادن راه صحیح برقراری ارتباط توسط والدین و مربیان آنان می باشد . در واقع پایه های اولیه اعتماد به نفس ، مسئـولیت پذیری و استقلال و خلاقیت كودكان در دوران پیش از دبستان استوار می گردد. توجه دقیق و مناسب به كودكان به رشد و شكوفائی استعدادهای آنان كمك می نماید. مهدهای كودك‏ و مربیان این مراكز نقش اساسی وحیاتی در تربیت و رشد شخصیت كودكان و نیل به اهداف فوق ایفــا می نمایند (احدی و کاکاوند، 1382).

...............

- كودكان و آموزش پیش از دبستان

كودكان بزرگترین ثروت هر كشور محسوب می شوند و تردیدی وجود ندارد كه سرمایه گذاری در راه رفاه و تعلیم و تربیت آنان از سرمایه گذاری در هر رشته دیگری برای آینده كشور سودمندتر است. قرن حاضر قرن كودك شناخته شده است و در مقایسه با زمان‌های گذشته در واقع همچون دوره‌ای طلایی برای كودك است. باید بدانیم آموزش پیش از دبستان عبارت است از آموزشی كه از زمان تولد آغاز و تا ششمین سال زندگی كودك، یعنی سن ورود به دبستان ادامه دارد. هر قدر محیط نشو و نمای كودك متعادل تر و آگاهانه تر در جهت شكوفایی استعدادهای كودك باشد، هوش او بیشتر و خوی او متعادلتر خواهد شد (محمدی و همکاران، 1387).

.................

- تاریخچه آموزش پیش دبستانی
تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد. در سال 1298 مسیونر های مذهبی و اقلیت های دینی به احداث كودكستان ها و مراكز آموزش پیش دبستانی درتهران مبادرت نمودند .در همان اثنا زنده یاد جبار باغچه‏بان در سال 1303 به احداث باغچه اطفال در شهرستان تبریز مبادرت نموده و چند سال بعد در سال 1307 كودكستان دیگری در شهرستان شیراز دایر نمود. گفتنی است كه در آن اثنا تنها از كودكان خانواده های مرفه و كارمندان عالی رتبه ادارات در این مراكز ثبت نام به عمل می آمد . استقبال ای

....................

- اهمیت و ضرورت آموزش های پیش از دبستان

سریع ترین دوره ی رشد ابعاد شخصیتی انسان ، دوره ی کودکی است . پژوهش ها نشان داده اندکه اگر آموزش ها و محرکات مناسب در این دوره به کودکان ارائه نگردد ، در دوران بعدی همین محرکات تأثیرات کمتری در تغییر پذیری کودک خواهند داشت . بر اساس نظریه ی بنجامین بلوم ، حدود پنجاه درصد از رشد هوش از تولد تا 4 سالگی صورت می گیرد . 30 % این رشد بین 4 تا 8 سالگی و تنها 20 % آن از 8 تا 17 سالگی محقق می شود . بلوم تأثیر زندگی در محیط غنی و محروم را در افزایش وکاهش نمره ی هوشی مورد تأکید قرار داده است . (عصاره ، 1382 )

...............

- ویژگی های دوره پیش دبستانی

دوره ی پیش دبستان با دوره ی مهد كودك تفاوت های بسیاری دارد؛ چون در دوره ی مهدكودك، كودك صرفا بازی می كند، تغذیه می شود و نهایتا شعر یا قصه یاد می گیرد و بعد هم استراحت كرده و سپس آماده یرفتن به منزل می شود. به عبارت بهتر، كودك آموخته است كه باید مدت زمانی را در مهد كودك گذرانده و بعد هم به اتفاق والدین راهی خانه شود. از طرفی، مهد كودك معمولا پذیرای كودكان مادران شاغل یا كودكان خانواده های مرفه است؛ در حالی كه در دوره ی پیش دبستان، كودك با همسالانی از تمام اقشار جامعه مواجه است. در این دوره كه امروزه نقش مثبت خود را بیش از پیش نشان می دهد كودك می آموزد، نقاشی می كشد، قصه می گوید و حتی ایفای نقش می كند.گذراندن دوره ی 9 ماهه ی پیش دبستانی، كودك را آماده می كند تا بتواند با مربی ارتباط برقرار نماید. زیرا نخستین مكان جدی كه كودك پس از جداشدن از خانه و خانواده به آن وارد شده و حضور در فضای جدید را تجربه می كند، همین دوره است. امروزه با تاسیس مراكز پیش دبستانی كه با هدف آموزش، زمینه ی مساعدی را برای حضور مادران در جامعه و از طرفی رشد كودكان فراهم می كند، دغدغه های خانواده ها كمتر شده است. این دوره ویژگی هایی دارد كه به اهم آن ها در ذیل اشاره می شود: (روحی و هشجین، 1389).

...............

- اهمیت و نقش دوره پیش دبستانی در انضباط فکری

سال‏های آغازین زندگی کودک، یکی از مهم‏ترین دوره‏های رشد او به شمار می‏آید و آنچه در این دوران رخ می‏دهد به‏طور اساسی بر رشد بعدی کودک اثرگذار است. از آنجا که اساس شخصیت فرد در دوره پیش‏دبستانی شکل می‏گیرد. محققان و صاحب‏نظران ارایه آموزش‏های اثر بخش در این دوران را برای رشد بعدی کودک بسیار مهم می‏دانند. اکثر مطالعات و پژوهش‏ها نشان می‏دهد محیط خانواده پاسخ‏گوی رشد اجتماعی کودک بعد از چهار سالگی نیست و کودکان در این سن، نیاز به شرکت در فعالیت‏های اجتماعی بیشتری دارند و حضور در محیط‏ های پیش‏دبستانی این امکان را به آنها می‏دهد تا با کودکان همسن و سال خود ارتباط برقرار کرده و به تدریج مهارت‏های اجتماعی لازم را برای برقراری روابط اجتماعی به دست بیاورند (کامیلی و همکاران، 2010، به نقل از محمدیان، 1390).

..............

- اولویت ها در برنامه آموزش پیش دبستانی

هر كودك به تناسب میزان علاقه و توانایی خویش یاد می‌گیرد. هیچ محدودیتی برای پیشرفت كودك وجود ندارد و مفاهیم متنوع به اشكال مختلف ارائه می‌شود. كودك هنگام انجام فعالیت‌ها از آزادی بیشتری برخوردار است. آموزش بری او جنبه بازی و سرگرمی پیدا می‌كند.
كودك شخصا در فعالیت ها شركت می‌كند، بین دانسته‌های كودك و به كار بستن این دانسته‌ها، هماهنگی ایجاد می‌شود. در نتیجه علم و عمل توام مطرح می‌شوند، هر كودك در اداره اجتماع خود و آموزش سهمی دارد و كار معینی را انجام می‌دهد (دپارتمان آموزش آمریکا، 2004).
..................

- روشهای آموزش پیش دبستانی

روش آموزش پیش دبستانی، بیشتر بازی محور است و فعالیت های آن آزادی محورند. بازی، نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش پیش دبستانی دارد. این روش، مبتنی بر بازی است و کودک در دوره پیش دبستانی، در همه فعالیت ها، فعالانه شرکت داشته و نباید منفعل باشد ما گفتیم که ارزشیابی ها در دوره پیش دبستانی، باید تکوینی باشند. در اینجا، بین نگرش ها و فعالیت های والدین در خانه و فعالیت ها و روش های تدریس معلمان در دوره پیش دبستانی، تضاد وجود دارد. از طریق ایجاد ارتباط منظم با والدین و ارائه آموزشهای منظم و نظام دار به آنها، باید تضاد بین نگرش های والدین و معلمان پیش دبستانی را از بین برد.

آموزشهای پیش دبستانی ، کودک محورند ، نه موضوع محور و برنامه ها بر اساس کودک محوری طراحی و تهیه می شوند . منظور از کودک محوری، این است که علایق ، نیازها و توانایی های کودک اساس برنامه ریزی قرار گیرد . در دوره پیش دبستانی ، موضوعات درسی مهم نیست ، بلکه رشد کودک اهمیت بسیاری دارد و آموزش های آن رشد محور هستند . در دوره پیش دبستانی و دبستان ، به کودک به عنوان موجود در حال تکوین و تحول می نگرد (بارتون و همکاران، 2005).
.................

- ویژگیهای تفكّر در كودك پیش دبستانی

انسان حیوانی متفكّر معرّفی شده است و از خصائص او اندیشیدن ،تجزیه و تحلیل ،استنتاج و تصمیم گیری ذكر شده است وتفكّر فصل ممیز انسان از حیوان است. تفكّر جریانی است كه فرد كوشش می كند مشكلی را كه با آن روبرو شده است مشخّص و با استفاده از تجربیّات قبلی خود آنرا حل سازد . همچین تفكّر نوعی پرورش و ایجاد زمینه برای ایجاد مهارت در ذهن است تا در سایةآن اندیشه های غنی بوجود آمده و امكان كسب اطلاعات و آگاهی های مورد لزوم زیادتر گردد. ( کامکار، 1381).

...........

منابع:

احدی، ح.، کاکاوند، ع. 1382. اختلال های یادگیری ( از نظریه تا عمل). تهران: نشر ارسباران.

آمار، فریال.، طیبی، اکرم. 1382. آموزش نوشتن به کمک رایانه ، مدارس امروز، دانش فردا. مجله تکنولوژی آموزشی، (8): 34-30.

بهمنی ، طاهره (1385) ، مقایسه پیشرفت مهارت نوشتن در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه ، بیش فعالی و عادی پایه اول ابتدایی– پایان نامه كارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

پاورپوینت زندگینامه دیوید ریکاردو:پاورپوینت زندگینامه دیوید ریکاردو,دانلود پاورپوینت زندگینامه دیوید ریکاردو,پاورپوینت رایگان زندگینامه دیوید ریکاردو,پاورپوینت زندگی نامه دیوید ریکاردو,پاورپوینت بیوگرافی دیوید ریکاردو,پاورپوینت آشنایی با دیوید ریکاردو,دانلود زندگینامه دیوید ریکاردو,زندگینامه دیوید ریکاردو,تحقیق زندگینامه دیوید ریکاردو,پروژه زندگینامه دیوید ریکاردو,دانلود پاورپوینت زندگی نامه دیوید ریکاردو,دانلود پاورپوینت بیوگرافی دیوید ریکاردو,دانلود پاورپوینت آشنایی با دیوید ریکاردو,

پاورپوینت مدیریت تفکر و برنامه ريزي راهبردي (استراتژيك):مدیریت تفکر و برنامه ريزي راهبردي

پاورپوینت از دنیای کوچک تا دنیای بزرگ:پاورپوینت از دنیای کوچک تا دنیای بزرگ,از دنیای کوچک تا دنیای بزرگ,پاورپوینت دنیای کوچک,پاورپوینت دنیای بزرگ,آشنایی با عالم جهان,آشنایی با جهان خلقت,مسافرت به دنیا

تأثیر بهره‌وری کل عوامل تولید بر میزان اشتغال در صنعت تولید مواد و محصولات شیمیایی، مورد ایران (1386-1376):بهره‌وری کل عوامل تولید,میزان اشتغال , صنعت تولید مواد و محصولات شیمیایی, ایران, اشتغال, مدل داده های پانل,مقاله,پژوهش,تحقیق,پروژه,دانلود مقاله,دانلود پژوهش,دانلود تحقیق,دانلود پروژه,دانلود رساله,دانلود پایان نامه,دانلود رساله ,پایان نامه ,رساله

خلیج فارس , تنگه هرمز و جزایر سه گانه خط قرمز ملت ایران است:خلیج فارس,تنگه هرمز,جزایر سه گانه,خط قرمز ملت ایران,تحقیق,مقاله,پروژه,پژوهش,دانلود تحقیق,دانلود مقاله,دانلود پروژه,دانلود پژوهش

كنوانسیون رفع تبعیضات علیه زنان:كنوانسیون رفع تبعیضات علیه زنان,كنوانسیون,كوانسیون رفع تبعیضات علیه زنان,كنوانسیون رفع تبعیضات,رفع تبعیضات علیه زنان,كنوانسیون علیه زنان,كنوانسیون زن,تحقیق كنوانسیون علیه زنان,مقاله كنوانسیون,بررسی تبعیضات علیه زنان,تحقیق بررسی كنوانسیون,دانلود مقاله كنوانسیون رفع تبعیضات علیه زنان,پروژه,پژوهش,مقاله,جزوه,تحقیق,دانلود پروژه,دانلود

پاورپوینت آشنایی با موتورهای جستجوگر:پاورپوینت آشنایی با موتورهای جستجوگر,دانلودپاورپوینت آشنایی با موتورهای جستجوگر,پروژه موتورهای جستجوگر,دانلود پروژه موتورهای جستجوگر,موتورهای جستجوگر,دانلود موتورهای جستجوگر,موتورهای جستجوگر چگونه عمل میکنند,دانلود موتورهای جستجوگر چگونه عمل میکنند,پاورپوینت موتورهای جستجوگر چگونه عمل میکنند,دانلود پاورپوینت موتورهای جستجوگر چگونه عمل

هویت ملی و جهانی شدن:هویت ملی ,جهانی شدن,فرهنگ,هویت,علوم سیاسی,هویت ایرانی,مقاله,پژوهش,تحقیق,پروژه,دانلود مقاله,دانلود پژوهش,دانلود تحقیق,دانلود پروژه,مقاله هویت ملی و جهانی شدن,پژوهش هویت ملی و جهانی شدن,تحقیق هویت ملی و جهانی شدن,پروژه هویت ملی و جهانی شدن

بررسی ارتباط میان تعهد کارمند و سیاست های سازمانی:تعهد کارمند ,سیاست های سازمانی

بررسی راهکارهای حقوقی توسعه بانکداری اسلامی:بررسی راهکارهای حقوقی توسعه بانکداری اسلامی,پایانامه بررسی راهکارهای حقوقی توسعه بانکداری اسلامی,پایانامه ارشد بررسی راهکارهای حقوقی توسعه بانکداری اسلامی,دانلود پایانامه کارشناسی ارشد بررسی راهکارهای حقوقی توسعه بانکداری اسلامی,دانلود پایانامه کارشناسی ارشد رشته حقوق,پایانامه رشته حقوق,پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حقوق